دسترسی سریع

2

3

4_2

10_1

8

7

1_1

5_1

9

پیام رییس محترم هیات مدیره انجمن مهندسی ارزش ایران
پیام رییس محترم هیات مدیره انجمن مهندسی ارزش ایران

انجمن‌هاي علمي كانون‌هاي مشاركت فكري دارندگان دانش و تجربه براي كمك به توسعه پايدار دانش محوراند. انجمن مهندسي ارزش ايران هم­ مانند ساير انجمن‌هاي علمي، محل تجمع داوطلبانه و بدون چشم‌داشتِ دانشگاهيان، خبرگانِ، بخش‌هاي مختلف توليدي و مديران است. حضور فعال دانشگاهيان، خبرگان و صاحب‌نظران در همايش و به اشتراك گذاشتن دانش و تجربه‌هاي كسب شده‌شان با ارائه مقاله، سخنراني و شركت در كارگاه‌های آموزشی و پانل‌ها، موجب هم‌افزايي و ارتقاء دانش و تجربه‌ي جمعي‌ شركت‌كنندگان در همايش و خوانندگان مجموعه مقالات و در نتيجه کمک به توسعه پايدار دانش محور خواهد شد.

لازم است توجه جدي شود كه توسعه‌اي منجر به رفاه و سعادت پايدار جامعه‌ مي‌شود كه متوازن، دانش‌محور و پايدار باشد. توسعه‌ی متوازن در زمينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، با پشتوانه دانش روز بشري باشد و پايداري آن را براي نسل‌هاي آينده مورد توجه جدي قرار دهد.

بنابراين در تعیین راهبرد، برنامه‌ریزی راهبردی و عملیاتی برای توسعه‌، باید عوامل ارزش و وزن آنها مورد توجه قرار گيرد و با مطالعه‌ي مديريت ريسك و ارزش برنامه و گزينه‌های بهينه‌ی سازمان و روش اجرا انتخاب شوند. مزاياي اين

روش موجب شده در سال‌هاي اخير مديريت ارزش در سطح‌هاي مختلف مدیریت راهبردي و عملیاتی تحت عنوان مديريت ارزش در مدیریت سازمان‌ها رواج پیدا کند.

از مديريت ارزش براي چابك‌سازي سازمان‌هاي دولتي و عمومي و كاهش هزينه‌هاي جاري هم استفاده مي‌شود. زيرا چابكي سازمان اثر جدي روي بهره‌وری‌ سازمان‌هاي توليدي و خدماتي دارد.

 

 

با توجه به فرایند جهانی شدن تجارت و اهمیت روزافزون تولید رقابتی، صنایع کشور که از مزایای منابع انسانی ارزشمند جوانِ هوشمندِ تحصيل‌كرده و انرژی ارزان برخوردارند، ضروری است که از ابزار شناخته و آزمون شده‌ي روش‌شناسی ارزش برای بهبود کیفیت و بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید، به منظور افزایش مزیت‌های رقابتی استفاده کنند. در این صورت کالاهای مشابه خارجی‌ با کیفیت برابر و با قیمت بیشتر قادر به رقابت با تولید داخلی نبوده و شرایط ورود به تجارت جهانی و آزادی ورود کالای خارجی، برای صنایع و کشاورزی کشور، یک تهدید جدی نخواهد بود. بلکه می‌تواند یک فرصت برای توسعه صادرات و صدور انبوه تولید داخلی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش ثروت ملی و رفاه عمومی باشد.  

برای تضمین موفقیت در تولید رقابتی، لازم است فرهنگ ارزش یعنی تولید با کیفیتِ مطلوبِ مشتری و با کم‌ترین هزینه، توسعه داده و نهادینه شود.

در برخی كشورهاي توسعه يافته برای توسعه فرهنگ ارزش، آموزش مهندسی ارزش و برگزاری کارگاه‌های مهندسی ارزش برای صنایع، در دانشگاه‌ها برقرار شده و هم­چنین آموزش‌های چهار تا چهل ساعته‌ي مديريت و مهندسی ارزش براي آگاهي مديران ارشد و کارشناسان سازمان‌ها الزامي شده است. زيرا توسعه‌ی فرهنگ ارزش براي بيشينه كردن ارزش و كمينه كردن هزينه، مستلزم باور مديران و کارشناسان، و مطالبه و نظارت بر حُسن اجراي آن در سازمان است. دفتر‌های مديريت و بودجه كشورهای توسعه یافته سالانه گزارش انجام مهندسي ارزشِ طرح‌هايي كه از منابع ملي مطالعه و اجرا مي‌شوند را مطالبه و مورد توجه جدي قرار مي‌دهند.

انجمن مهندسي ارزش ايران که اعضای آن متشکل از دانشگاهیان، خبرگان صنعت و خدمات است،  وظيفه خود مي‌داند و اعلام آمادگي مي‌كند كه براي توسعه فرهنگ ارزش يعني فرهنگ توليد و ارائه خدمات با كيفيت مطلوب و هزينه كمينه و چابك‌سازي سازمان‌هاي دولتي، عمومي، تعاوني و خصوصي براي تسريع در گردش كار، بهبود بهره‌وری و در نتيجه اراﺋﻪ توليد و خدمات قابل رقابت در سطح ملي و جهاني، با استفاده از اعضای حقیقی و حقوقی انجمن با سازمان‌ها همكاري كند و بر كاركرد مجموعه‌هاي ارائه دهنده خدمات، روش‌شناسي ارزش شامل مهندسي ارزش، تحليل ارزش و مديريت ارزش نظارت و راهنمايي كند.

اميد است با ياري پرودگار يكتا، علاقه و تعهد شركت‌كنندگان در همايش، ششمین همايش ملي مهندسي ارزش در توسعه فرهنگ ارزش و توسعه پايدار ارزش محور ايران عزيز، اثرگذاري مورد انتظار را داشته باشد.

 علي‌اصغر جلال‌زاده


1396/07/29 (1 سال قبل )
ششمین همایش ملی مهندسی ارزش